Reflektioner del II đŸ€”

Innerstaden i Hua Hin Àr inte speciellt vacker! Det Àr stökigt, rörigt och smutsigt. MÄnga byggen och hus Àr bara halvklara. Det Àr stora kontraster och en tydlighet mellan fattigdom och rikedom. Det Àr mycket trafik och vissa gator Àr vÀldig smala och bilar kan inte mötas. MÀnniskor bor lÀngst dessa gator vilket mÄste vara mycket riskfyllt. Johan fick "rÀdda" en liten som nyss verkar ha lÀrt sig gÄ frÄn att bli pÄkörd. Han skulle bara följa efter sin mamma som korstat gatan för att slÀnga sopor. PÄ tal om sopor och sophantering sÄ finns inget synligt system för detta, man lÀmnar av trasiga saker och sopor dÀr det passar. Prostitution finns det tyvÀrr ocksÄ en del av, dock Àr vi inte sÄ ofta i dessa omrÄden senare pÄ kvÀllen sÄ vi ser inte sÄ mycket av det. 
 
StrÀnderna Àr inte heller sÄ dÀr extremt vackra enligt mig. Hua Hin Àr heller inte kÀnt för att ha de finaste strÀnderna sÄ det visste vi ju om nÀr vi valde denna stad framför Koh Lanta. 
 
Man vÀnjer sig dock snabbt vid mycket. FrÄn det lilla till det stora! Lite exempel kanske!?
 
Jag har helt vant mig vid att dela boende med nĂ„gra geckoödlor vid det hĂ€r laget. Imorse sĂ„ trillade en ödla till och med ut frĂ„n mina shorts. AlltsĂ„ efter att jag hade haft pĂ„ mig dem ett tag! 😳. NĂ„vĂ€l - jag tog det med ro, han blev nog rĂ€ddare Ă€n jag! Hade detta hĂ€nt första veckan hade jag Ă„kt hem direkt tror jag! 
 
Man vĂ€njer sig ocksĂ„ att dricka snabbkaffe och att till och med tycka att det Ă€r riktigt gott. Eller att sitta och Ă€ta pĂ„ restaurang och samtidigt se en stor fet rĂ„tta kila förbi. Utan att nĂ€mnvĂ€rt reagera. TĂ€nk er kaoset om detta skulle hĂ€nda i Sverige. đŸ˜±
 
Jag har Àven börjat vÀnja mig vid myggen och lÀrt mig att stÀndigt ha myggmedel pÄ mig eller myggspiraler tÀnda pÄ altanen. Tror de tröttnat pÄ mig ocksÄ för nu har Johan börjat fÄ myggbett i stÀllet för mig. 
 
KĂ€nner mig mer knĂ€ckt över barnens Ă„terkommande lusproblematik Ă€n att de kommer hem frĂ„n skolan och berĂ€ttar att de sett en farlig orm pĂ„ skolgĂ„rden. Farliga djur tĂ€nker jag inte sĂ„ mycket pĂ„ lĂ€ngre. Även Svante som sedan han kom hit plötsligt har blivit enormt hundrĂ€dd verkar ha vant sig vid dessa nĂ„got (svĂ„rt att undvika, det kryllar av lösdrivande hundar). 
 
VĂ€rmen dĂ„? Att konstant vara högblank i ansiktet och svettig pĂ„ hela kroppen, det fĂ„r man leva med men sĂ„ Ă€r lĂ€get Ă€ven inomhus (om man inte befinner sig pĂ„ nĂ„gon av de tvĂ„ köpcentren dĂ€r jag istĂ€llet gĂ„r runt och fryser för att de missbrukar AC:n). Jag och Johan Ă€r inte nĂ„gra soldyrkare , det Ă€r vĂ€l kĂ€nt sedan tidigare och att vara ute i solen mitt pĂ„ dagen det undviker vi. VĂ„r familj hoppar i poolen tidigast vid tre pĂ„ eftermiddagen. đŸ’Šâ˜€ïž
 
Att vÀldigt fÄ thailÀndare kan engelska har vi ocksÄ fÄtt vÀnja oss vid. Men att till och med de som arbetar i exempelvis informationsdiskar, postservice och pÄ tÄgstationen inte kan föra en enklare konversation pÄ engelska Àr svÄrt att riktigt acceptera.  
 
Vi har ocksÄ vant oss vid vad den lyxen att vistas hÀr under lÄgsÀsong innebÀr. Mindre trafik, inga köer pÄ turistattraktioner som vattenland och marknader. Vi behöver heller inte tÀnka pÄ att boka bord pÄ restaurangerna, hittills har det alltid funnits plats dÀr vi vill Àta. Dock börjar vi nu mÀrka att vi tyvÀrr snart fÄr vÀnja oss av med den lyxen! 
 
NĂ„gra bilder;
Killen ovan bor pĂ„ vĂ„r altan. Ha en fin kvĂ€ll alla 😘
 
 
 
 
 
Anonym:

SÄ hÀrligt att lÀsa din blogg! Du skrivet sÄ bra!

Svar: Tack â˜ș
Teresa

Kommentera inlÀgget hÀr: